[hr]
“Roger Swerts (Heusden, 28 december 1942) is een voormalig Belgisch wielrenner.
Als amateur nam hij deel aan de Olympische Spelen van 1964. Hij eindige als achttiende in de olympische wegrit.
Hij begon zijn profcarrière in 1965 in het team van Raymond Poulidor. In zijn eerste profjaar werd hij derde in het wereldkampioenschap op de weg, na Tom Simpson en Rudi Altig. Na drie seizoenen stapte hij over naar de ploeg rond Eddy Merckx, waar hij zes jaar lang reed in dienst van zijn kopman. In 1972 won hij de Grote Landenprijs en, samen met Merckx, de Trofeo Baracchi.
Swerts eiste een belangrijkere rol op dan die van meesterknecht maar kreeg die niet onder Merckx. Hij verliet de ploeg-Merckx en reed in 1974 en 1975 voor IJsboerke, waar hij wel kopman kon zijn. In dat shirt werd hij in 1974 Belgisch kampioen. In Parijs-Roubaix van 1975 werd hij zevende, ondanks een zware val waarbij hij minutenlang bewusteloos was. Het kopmanschap ging hem echter niet zo goed af en na twee seizoenen keerde hij terug naar Merckx’ ploeg.
Na zijn loopbaan als wielrenner is hij sportdirecteur geweest bij verschillende wielerploegen, waaronder Mini Flat – Vermeer Thijs, Vermeer Thijs, Dries-Verandalux (met o.m. Teun van Vliet) en Vlaanderen 2002, de voorloper van Topsport Vlaanderen.”
Bron: Wikipedia
[hr]
DE FIETS
De fiets, een soort van statussymbool, voor anderen een manier van uiting naar de buitenwereld of blijft het gewoon een vervoersmiddel om van A naar B te rijden. Zoveel soorten en types fietsen, zoveel verschillende mensen maar voor ieder wat wils.
Strakke hippe retro fietsen verschijnen tegenwoordig meer en meer in het straatbeeld en daarmee kwam ik op het volgende ‘idee’: Laten we zelf zo eens eentje in elkaar steken met een beperkt budget.
Kelder
Toen ik enkele maanden geleden in de kelder van, mijn reeds in 1991 overleden grootvader, zijn fiets zag staan, kreeg ik het gevoel dat ik daar iets mee moest doen. Anders zou dit pareltje aan de ‘ijzermarchant’ overgeleverd worden en zouden al die herinneringen voor goed verdwenen zijn. Vroeger reed ik vaak met mijn grootvader rond, hij op zijn Roger Swert van 1974-75 en ik op mijn klein Redline BMX. Mede dat deze Roger-Swerts-fiets een beetje een sentimentele waarde heeft, heb ik dan ook deze fiets in de originele kleuren gelaten.
Handen uit de mouwen
Eerst starten we met het verwijderen van alle onderdelen die gemonteerd op het frame en controleren of het frame nog in goede staat is.
Zie dat je geen onderdelen beschadigt bij het verwijderen, zoals ik deed met de spil van de trap-as. Sommige oude onderdelen vind je namelijk niet zo makkelijk meer.
Opzoeken van nieuwe onderdelen.
- Wielset Mat Zwart
- Ritchey Velglint 700C
- Binnenband met 60mm ventiel – Continental
- Buitenband Schwalbe Delta Cruiser Beige (28×1.40 700x35C)
- Singlespeed ketting: BBB Singleline 1/2″x1/8″
- Leder handvaten
- Led Achterlicht BBB
- Led Mini Voorlicht
- Zadel (voorlopig nog geen gepast gevonden)
Occasieonderdelen:
- (Retro) stuur
- Kal voor trapas vast te zetten
Originele onderdelen verwijderd:
- 2 x 5 speed Hortus
- Remmen
- Spatlappen
- racestuur
- zadel
Het kenplaatje van 1986 heb ik er bewust nog opgelaten. ’t was zijn laatste kentekenplaatje dat mijn grootvader er heeft op gemonteerd…
Poetsgerief:
- Massa’s staalwol en schuursponsjes
- Benzine
- Tandenborstel
en geduldige uurtjes…
Voorlopig is hij voor mij klaar zoals ik het in mijn hoofd had, enkel nog een confortabel en hip bruin zadel (of gaat dit niet samen) vinden. Ik hou jullie op de hoogte of als jullie tips hebben om mijn fietsje nog wat minimalistischer te maken, hoor ik het graag!
Hieronder alvast enkele foto’s van de huidige stand van zaken…
Bovenal vind ik dat hij SUPER rijdt, vrijheid van gewoon fietsen zonder alle technische snufjes die dezer dagen voor handen zijn!
[hr]
[hr]
Begint het bij jouw ook te kriebelen en heb je nog meer inspiratie nodig? Kijk dan zeker eens op http://www.fixedgeargallery.com/
Ook Velotarier heeft leuke weetjes: http://velotarier.be
and don’t forget “Protect your brain” in style: http://be.nutcasehelmets.com
3 Comments
Add comment Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Dan toch de weg naar de weg gevonden?
Geslaagde restauratie in ieder geval, schoon fietske!
Thx.
Zo kan je het een beetje stellen dat ik nu wat meer op de weg rij, maar ik zie het eerder dat ik nu meer mijn auto thuis laat staan… 😉
Hey, mooi resultaat! Kan je wat meer info geven over de wielen? Merk of een link naar een shop bvb. Was de standaard wiel maat 26″ en was de overstap makkelijk? Of was het al een 28″? Een link naar het eBay zadel van je Peugeot project zou ook handig zijn 🙂 Thanks!